Zoals beloofd houden wij u op de hoogte over de voortgang van het proces, “herbestemming algemene ruimte” deze begint nu vorm te krijgen, het project moet breed opgezet gaan worden, om in de toekomst problemen te voorkomen, en juridisch onderbouwd kan worden. Er zal een groot draagvlak nodig zijn, voor de activiteiten die er nu al plaats vinden. De uitkomst van de informatie die aankomende weken wordt verzameld door het woonbedrijf en het adviesbureau (De Morgenmakers). Dus uw mening gaat een belangrijke rol spelen.
De werkgroep.
De werkgroep en de meedenkwerkgroep is gevormd door bewoners die iets willen betekenen voor onze terrasflats, de structuur van deze groepen zijn als volgt.
Twee leden van de bewonerscommissie één lid uit de Reinoutlaan en de andere uit de Roelantlaan. Zeven bewoners de werkgroep “herbestemming algemene ruimte” Drie bewoners uit de Roelantlaan Vier bewoners uit de Reinoutlaan
de meedenkwerkgroep.
Deze bestaat uit de overige 14 bewoners zowel uit de Roelantlaan en Reinoutlaan. die graag mee willen denken over de mogelijkheden, om een fijne woonomgeving te creëren en een gezonde cohesie te houden, dit in beide terrasflats, maar ook buiten de terrasflats.
Ons motto is : houden wat we hebben, en kijken naar meer mogelijkheden.!!
Welke activiteiten hebben we nu ::
Inventarislijst algemene ruimten
Biljartruimten Reinoutlaan en Roelantlaan totaal 23 bewoners.
Biljart Reinoutlaan maandagmiddag 4 bewoners van 14.00 tot 15.30 uur.
Biljart Reinoutlaan dinsdagavond 11 bewoners van 19.30 tot 22.00 uur.
Altijd de mogelijkheid om te biljarten buiten de competitie.
Biljart Roelantlaan Donderdag avond 12 bewoners van 19.00 tot 22.00 uur.
Hobby ruimte Reinoutlaan 2 middagen in de week. 18 bewoners(Dames)
Maandag en dinsdag middag van 13.30 tot 16.00 uur.
Koffiemiddag 3de donderdag van de maand Reinoutlaan. 20 bewoners van 14.00 tot 16.00 uur
Paasbrunch 1ste en 2de paasdag. Reinoutlaan 31 bewoners van 11.00 tot 13.30 uur.
Nieuwjaars receptie Reinoutlaan 62 bewoners van 14.00 tot 19.00 uur.
Kunnen we de activiteiten aanvullen ??
Alles valt of staat met een ontmoeting ruimte, die voldoet aan de gestelde eisen betreft brandveiligheid, en dat alle activiteiten kunnen plaats vinden zonder dat deze last over hinder kan voortbrengen.
Met het juiste meubilair kan de hobby ruimte een multifunctionele ruimte worden. Die ook in de avond gebruikt kan worden voor boordspelen (rummikub) scrabble enz en kaartspelen als bridge, rikken of een ander kaartspel, dit alles om onze bewoners, Een mogelijkheid te bieden om samen gezellig de avond door te brengen.
Een Bridge club op een vaste door de wekelijkse avonden op te richten.?
Rails aan de muur aan beide lange zijde voor bewoners die graag willen laten exposeren wat hun gemaakte schilderkunsten of andere vaardigheden willen delen met onze bewoners.
Een speelhoekje voor de kinderen onder begeleiding van een ouder.
Thema avonden
( om de twee maanden ?)
GGD uitnodigen bv valpreventie – gezond bewegen en goede voeding enz. 3 items.
Gemeente uitnodigen : Energie coach en of uitleg WMO regelingen en veiligheid van de trottoirs en verlichting naar het centrum of WC de Coevering, Anna ziekenhuis (mobiliteit) 3 items.
Woonbedrijf uitnodigen vragen over huur servicekosten, spreekuur maandelijks met de woonconsulent , vragen over veiligheid en onderhoud binnen de flats. 3items.
Onze conclusie er zijn mogelijkheden genoeg, voor een goed gebruik van deze ruimtes zowel in de Roelantlaan als de Reinoutlaan.
Het verloop van het proces de komende maanden.
Plan in hoofdlijnen
Er is budget beschikbaar om de ruimtes op te knappen. De bewonerscommissie mag
hiervoor advies uitbrengen. We willen voorstellen om dat te doen door middel van 3
bijeenkomsten waarin iedereen wordt uitgenodigd om mee te praten.
1) breed ophalen dit is de taak van de Morgenmakers (adviesbureau)
a) Mensen krijgen uitnodiging in bus, met een poster waarop ze mening kunnen
geven en ideeën kenbaar kunnen maken. morgenmakers stelt deze
uitnodiging en poster op.
b) De reacties worden verzameld in een brievenbus bij de entree van het
gebouw. Hier hangen we een bord / poster op, om te laten zien dat we
hiermee bezig zijn.
c) We organiseren een moment (25 sept) waarop we met iedereen die dat wil in
gesprek gaan, zodat keuzes of opmerkingen toegelicht kunnen worden.
We kunnen dan de verhalen achter de keuzes horen en daarmee een
volledig verhaal ophalen. In de gesprekken zal dan naar voren komen:
Wil je gebruik maken van de ruimte? Wat wil je daar doen? Hoe vaak?
Zijn er nog andere wensen dan gegeven suggesties? Wat voor regels
moeten er gelden etc.
We maken daar iets leuks van, voor 1 van de flats met een lekkere
snack. (friet of snacks) frietkar.
2) Scenario’s bespreken met 21 (+?) meedenkers, op een donderdagavond.
We willen bij de uitnodiging ook de mogelijkheid geven om je hier nog voor op te
geven.
a) Op deze avond proberen we al zo ver mogelijk tot een invulling van de ruimte
te komen
3) Besluiten nemen met werkgroep
a) Definitieve en laatste besluiten worden dan genomen in een overleg met de
werkgroep.
Inhoud van het breed ophalen bij bewoners / werkgroep:
Verder openstaande vragen vanuit het woonbedrijf en de Morgenmakers.
Moeten we een huisreglement hanteren
Hoe zorgen we ervoor dat het een fijne plek is waar iedereen zich welkom voelt en er geen
overlast wordt ervaren? We willen graag een reglement opstellen. Wat moet daar in? Ook
daarover gaan we met bewoners in gesprek. – – – – –
Hoe gebruiken we de ruimte?
Op welke tijden is de ruimte beschikbaar?
Hoe houden we de ruimte netjes?
Moeten we de ruimte reserveren?
Wie is aanspreekpunt?
Kaders voor invulling van de ruimte
Woonbedrijf moet duidelijk antwoord geven op de volgende vragen:
Wat zijn de regels met betrekking tot brandveiligheid? Er moet een wand geplaatst worden
en het plafond wordt vervangen. Hoe groot blijft de overgebleven ruimte? Hoe breed moeten
vluchtroutes zijn?
Het zijn nu ruimtes die niet afgesloten zijn. –
Kan dit wel? – –
Wat zijn de voorwaarden?
Sluit dit ook bepaalde activiteiten uit?
Is er een mogelijkheid voor het creëren van sanitair? / keuken? (Werkgroep geeft aan dat
mensen in hun eigen woning naar het toilet kunnen.
Zijn er andere voorwaarden in wet en regelgeving waar we rekening mee moeten houden?
Planning en acties
We zullen misschien dingen dubbel doen, maar door het proces nu in 1 keer goed te
doorlopen (vinkjes zetten) kunnen we duidelijk laten zien wat de conclusies zijn en waar ze
vandaan komen.
Daarmee willen we dit jaar dit proces afronden. Met als doel: een plan (met acties) voor de
activiteitenruimtes af te maken.
Overleg met werkgroep
Bespreken van werkwijze -> geweest
Opmaak poster en uitnodiging: morgenmakers
Ophangen posters en brievenbussen + bezorgen uitnodiging
Alle bewoners kunnen reageren tot 22/9.
Straatpraat: bespreken van alle input op de posters met bewoners
(onder het genot van een frietje of snack) frietkar.
Dit doen we buiten voor de flats, wij zorgen voor een gezellige setting.
Bijeenkomst met (21+) meedenkers, op een donderdagavond.
keuzes maken op basis van scenario’s
Bijeenkomst woonbedrijf en werkgroep (9 mensen), op een
donderdagavond.
Definitieve besluiten: woonbedrijf en werkgroep
Verder gaan we u op de hoogte houden door middel van onze website
Met vriendelijke groet BC Terrasflats Geldrop en de Werkgroep en meedenkwerkgroep “herbestemming algemene ruimte”